دکتر درخشان در ابتدا بیان داشتند که مهم ترین ویژگی گام دوم تکیه بر جوانان است. روح اصلی پیام گام دوم تکیه بر جوانان است. جوان کیست؟ به فرموده رهبری کسی که نگاه، روحیه و عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد. به عقیده بنده حضرت آقا جوان ترین جوانان است، چون انقلابی ترین نگاه و انقلابی ترین روحیه را دارند و برای حفظ ارزش های در مقابل استکبار انقلابی ترین عملکردها را داشته و دارند. حال شما این نوع نگاه را با عملکرد دولت ها مقایسه کنید.
دکتر مسعود درخشان، استاد دانشگاه علامه در سلسله نشست های تبیین بیانیه گام دوم که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با بیان این که میان فرمایشات حضرت آقا و جامعه اندیشمند فاصله زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امید حضرت آقا به جوانان است، شاید دلیلش این است که شما بتوانید به ایشان برسید. دیگران نتوانستند به نحو رضایت بخشی این فاصله را پر کنند. شما جوانان باید بدانید کار سنگینی بر عهده دارید.
وی افزود: کار سنگین نیازمند برنامه ریزی، تعامل، دقت، بصیرت، نظارت و همبستگی نیروها با یک دیگر است تا بتوان به اهداف مطلوب در کارهای مهم رسید، هر کدام از این ها برای خود دنیای است. گمشده ای که همه ما داریم و حضرت آقا از شما(جوانان) خواسته اند پیدا کنید با جلسه و دور هم نشستن حاصل نمی شود. کلید گمشده در جیب کسی نیست. منتظر این نباشید کسی دست شما را بگیرد و در جایی که دوست دارید، بگذارد. این تنها با مجاهدت خود شما امکان پذیر است.
این استاد دانشگاه، با بیان این که در طول تاریخ نیروهای خود ساخته برخواسته توانسته اند راه را باز کنند، بیان داشت: شما هر کدام باید خود را جای افراد تاریخ ساز قرار دهید وگرنه از جلسه چیزی در نمی آید، مگر این که پشت جلسه هدف و برنامه ای باشد.
وی تأکید کرد: برای این که فرمایشات حضرت آقا را درک کرده و بتوانید از آن برنامه استخراج کنید، باید جهان بینی خود را درست کنید. برای شناخت افکار یک فرد باید ببینید جهان بینی، دیدگاه و نگرشش چیست. اگر ببینید میان اندیشه های شما و جهان بینی او فاصله زیادی وجود دارد باید بدانید نمی توانید با او برنامه مشترکی داشته باشید، در حقیقت آب در هاونگ کوبیدن است مگر این که فاصله میان این دو را کم کنید.
دکتر درخشان با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از پدیده جدیدی به نام اسلام و استکبار صحبت می کنند، عنوان کرد: ایشان از واژه تقابل استفاده کرده اند که معتقدم این موضوع به سبب ویژگی ذاتی اسلام ستیزی استکبار و ویژگی ذاتی استکبار ستیزی اسلام است.
وی تصریح کرد: بنده معتقدم این دو ویژگی در حقیقت دو ویژگی آشتی ناپذیرند، مانند تعارض میان ایمان و کفر است. جمعشان نفاق می شود. نمی توان فصل مشترکی از میان آن ها در آورد تا بتوان در این زمینه کار کرد چون چنین فصل مشترکی نخواهد بود. این فصل مشترک مسلماً اسلام نخواهد بود چون اسلام یک مجموعه به هم پیوسته است.
این استاد دانشگاه با بیان این که بسیاری از مشکلات در سطوح عالی کشور به سبب عدم درک مفهوم تقابل میان اسلام و استکبار است، گفت: ما باید بدانیم جزئی از جهانیم و باید با دیگران رابطه دوستانه داشته باشیم یعنی با یک دیگر کار کنیم ولی بدین معنا نیست به تعارض میان اسلام و استکبار توجه نکنیم.
وی افزود: اسلام و استکبار تقابل دوگانه دارند و هیچ کدام به سمت یک دیگر میل نمی کنند مگر این که اسلام آمریکایی باشد، چون تقابل میان این دو دائمی است مقاومت نیز دائمی است. بدون شناخت این دیدگاه ها ورود به چنین مباحثی منتج به ثمرات رضایت بخش نمی شود و متأسفانه خیلی از مسئولین ارشد کشور چنین دیدگاهی را قبول ندارند. می گویند شما تندرو هستید، دنیا را نمی شناسید و دنیا محل تعامل است ما باید به دنبال بُرد بُرد باشیم. این ها شاید به این ایدئولوژی توجه نمی کنند که همکاری و تعامل تا مرز خط قرمزها امکان پذیر است ولی پس از آن میسر نیست.
دکتر درخشان اذعان داشت: یکی از کلید واژه ها، اقتصاد مقاومتی است. برخی تنها می گویند اقتصاد مقاومتی به معنای توانمندی سیستم در رسیدن به تعادل خارج شده است، این حرف درست است ولی روبنا و ظاهر است، بطن واژه اقتصاد مقاومتی نشان دهنده وجود دشمن در حال حمله است. دشمنی که می خواهد نظام اقتصادی ما را بهم بریزد تا نظام اجتماعی و سیاسی بر هم ریزد.
وی گفت: عدم درک ریشه ای فرمایشات حضرت آقا در بسیاری از مسئولین رتبه بالای کشور وجود دارد. اگر هم می شوند به گونه دیگر برداشت می کنند یا این که خودشان را به نشنیدن می زنند. بزرگترین مشکل کشور عدم هماهنگی میان نظام ولایی، نظام دولتی و نظام اقتصادی است. میان این ها حفره و شکاف است تا این شکاف پر نشود نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.
استاد دانشگاه علامه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب می فرمایند انعطاف پذیری بله ولی تجدید نظری در ارزش ها خیر، اظهار کرد: وظیفه شما جوانان این است چنین مسائلی را باز کنید که کار بسیار مشکلی است، مجاهدت ها می خواهد، یکی از مصادیق مهم جهاد علمی همین موضوع است. چون مسئولین اطلاعات را محرمانه نگه می دارند و چیزی را باز نمی کنند.
وی تأکید کرد: مهم ترین ویژگی گام دوم تکیه بر جوانان است. روح اصلی پیام گام دوم تکیه بر جوانان است. جوان کیست؟ به فرموده رهبری کسی که نگاه، روحیه و عملکرد انقلابی و جهادی داشته باشد. به عقیده بنده حضرت آقا جوان ترین جوانان است، چون انقلابی ترین نگاه و انقلابی ترین روحیه را دارند و برای حفظ ارزش های در مقابل استکبار انقلابی ترین عملکردها را داشته و دارند. حال شما این نوع نگاه را با عملکرد دولت ها مقایسه کنید.
دکتر درخشان یادآور شد: وقتی عملکرد 40 ساله انقلاب اسلامی با وضعیت امروز را نگاه می کنیم می بینیم روحیه، نگاه و عملکرد انقلابی را می توان در قشر جوان دید. البته برخی از نظر سنی جوانند ولی عملکرد، روحیه و نگاهشان انقلابی نیست چون از طایفه مدیران سابق اند و گوششان به حرف این مدیران است. بنده حدس می زنیم برخی از مدیران به بهانه جوانگرایی بخواهند جوانانی از طایفه خود را برای پست های مدیریتی بیاورند تا 40 سال همان برنامه سابقشان تضمین شود. جوانان انقلابی باید نسبت به این موضوعات حواسشان جمع باشد.
وی افزود: رهبری می فرماید در اقتصاد کشور چالش های درونی و بیرونی داریم و اصل چالش های درونی است. بنده نیز مهم ترین عیب ساختار اقتصاد ملی را وابستگی نفت به اقتصاد می دانم. چون نگاه دولت مردان در طول تاریخ ایران به ذخایر نفتی چیزی نبود جز منبعی برای کسب درآمدهای ارزی. اکنون نیز چنین نگاهی وجود دارد. چرا به این مصیبت ها گرفتار شده ایم؟ چون نفت را منبع کسب درآمدهای ارزی می دانیم.
این استاد دانشگاه با یادآوری این موضوع که برخی صرف پول نفت در کالاهای مصرفی و زر و برق را رشد اقتصادی می دانند در حالی که این موضوع سبب وابستگی بیشتر اقتصادی می شود، گفت: نفت و گاز باید قطب توسعه کشور شود. دانشکده های فنی و مهندسی ما باید به دنبال خدمت به نفت و گاز باشند. بدانیم در سال 1420 بحران انرژی خواهیم داشت. چون60 درصد انرژی کشور را یک میدان(پارس جنوبی) تأمین شود؟ این آیا اقتصاد مقاومتی است؟ پارس جنوبی دو سال پس از رفتن آقای روحانی گرفتار افت فشار می شود. باید توربین بسازیم تا بتوانیم گاز را با فشار به سراسر کشور منتقل کنیم.
وی بیان کرد: خودمان باید این کارها را بکنیم برای نمونه توربین ها را بسازیم و… . باید به دنبال تربیت نیرو داخلی و تکیه بر آن ها باشیم. همچنین از ظرفیت خارجی ها استفاده کنیم. خارجی ها به دنبال پولند. خارجی چون اعتقادات الهی ندارد با پول هر کاری می کند. ما می گوییم فناوری نزد غرب است اگر این گونه است فناوری را می توان گرفت، چون آن ها مادیند و عاشق پولند ولی چرا این کارها صورت نمی گیرد؟ ما اساتید مختلف خارجی داریم که بازنشسته هستند و اگر به آن ها پول داده شود کار می کنند.
استاد دانشگاه علامه با بیان این که برنامه و بودجه کشور باید عدالت محور باشد، گفت: شکاف طبقاتی به سبب بودجه ریزی نادرست است. حضرت آقا تمام مشکلات کشور را در هشت محور بیان می کنند و ما آنالیز کردیم که ریشه تمام این ها در دولت هاست. مشکل تنها در دولت ها بوده است.
وی ادامه داد: حضرت آقا در جایی افزون بر نگاه و روحیه انقلابی و عملکرد جهادی، دانایی، ایمان و تسلط بر دانست های اقتصاد را بیان می کنند. دانایی به معنای شناخت دقیق چالش ها و فرصت های اقتصادی یک کشور به لحاظ داخلی و خارجی است. مشکلات اقتصادی کار یک نفر یا دو نفر نیست به همین دلیل بنده تأسیس شبکه ملی اقتصاددانان جوان را یک ضرورت می دانم. سازماندهی این شبکه کار بسیار مشکلی است. از همه ظرفیت ها باید در همه حوزه ها به ویژه بانک ها، بورس، صنعت و… استفاده شود.
دکتر درخشان در تشریح شروط دانایی اذعان داشت: شرط اول ایجاد ارتباط با مراکز مشابه در دولت یا غیر دولت است. شرط دوم، این شبکه محل تعامل و تبادل نظر باشد نه این که بودجه گرفته شود تا پروژه ای انجام شود. بلکه باید از افرادی استفاده کرد که پروژه هایشان را انجام داده اند. متأسفانه در کشور ما فردگرایی مهم است. شرط سوم، دستیابی به اطلاعات صحیح برای تحلیل صحیح است تا سیاستگذاری صحیحی صورت گیرد. مشکل ما این است که کسی پاسخی نمی دهد و اطلاعات را مخفی نگه می دانند.
وی افزود: شرط چهارم، شبکه ملی اقتصاددانان جوان باید به شبکه حقوق دانان جوان، علوم اجتماعی جوان و… متصل شوند. اگر این شبکه ها نیست باید ایجاد کرد. علوم انسانی یک مجموعه واحد است و تکه تکه کردن آن ما را به این مشکلات انداخته است. در این شبکه ها باید با ورزا و مدیران سابق و اساتید ارتباط داشت. دانایی کالایی نیست که در سوپر مارکت باشد بلکه مسیر پر و پیچ خم است.
استاد دانشگاه گفت: دانست های اقتصاد مشکل ترین مسأله است. آنچه در دانشگاه ها به عنوان علم اقتصادی مطرح است همان سایه سرمایه داری و لیبرالیسمی است. دانش اقتصاد مسلماً این ها نیست. نباید نشست بلکه حرکت کرد. در حرکت می توان دانست های اقتصادی را آموخت. همین که بدانیم در تعالیم اشتباه لیبرالیسمی هستیم با احتیاط برخورد می کنیم.